Kevesebb esőerdő, több üzemanyag?

Az elemzés néhány nappal az EU sokat vitatott bioüzemanyag politikájával kapcsolatos fontos európai parlamenti szavazás előtt látott napvilágot. Az európai parlamenti képviselőknek arról kell szavazniuk, hogy korlátozzák-e a bioüzemanyagok felhasználását, ugyanis azok szerepet játszanak az éghajlatváltozás és az erdőirtások erősödésében és az élelmiszer árak emelkedésében.

A pálmaolaj az egyik fő hajtóereje a tömeges erdőirtásoknak, az élőlények pusztulásának, helyi közösségeket sújtó konfliktusoknak és az éghajlatváltozás fokozódásának. Riasztó látni az európai járművek pálmaolaj-felhasználásának ilyen mértékű emelkedését. Ez a növekedés tovább fog folytatódni, kivéve, ha az európai parlamenti képviselő megállítják a bioüzemanyagok térnyerését.

Máskülönben a gépjárművezetők tudtukon kívül arra kényszerülnek, hogy olyan üzemanyaggal töltsék meg tankjaikat, amely elpusztítja az esőerdőket, a helyi közösségeket és tönkreteszi éghajlatunkat – jelentette ki Fidrich Róbert, a Magyar Természetvédők Szövetségének programvezetője.

Az új adatok azt mutatják, hogy az európai polgárok a korábban gondoltnál sokkal nagyobb mennyiségben használják fel a káros pálmaolajat járműveikben – Európában az üzemanyag célú pálmaolaj felhasználás 365%-kal nőtt az elmúlt hat évben. Noha a pálmaolaj nagy részét Európában élelmiszerként és kozmetikumok előállítására használják fel, a növekedés 80%-áért a biodízel iránti kereslet volt felelős. Az adatok szerint Magyarországon a biodízel előállítására felhasznált pálmaolaj mennyisége 350%-kal nőtt az elmúlt hat évben, miközben az egyéb célra történő felhasználás 75%-kal csökkent.

A megfigyelt növekedés a pálmaolaj felhasználás fenntarthatatlanságára vonatkozó számtalan figyelmeztetés ellenére következett be.

A pálmaolajból előállított biodízel számít az európai piacon szereplő legkárosabb bioüzemanyagnak. Összefüggésbe hozzák a Dél-kelet Ázsia erdeinek gyors kipusztításával, amely az éghajlatváltozást fokozó üvegházhatású gázok kibocsátását, erdőtüzeket és szmog létrejöttét okozza a térség minden részén. Az olajpálma ültetvényeket szintén összefüggésbe hozzák munkajogi jogsértésekkel, gyermekmunka alkalmazásával és több száz esetben a helyi közösségek és a pálmaolaj cégek közötti föld konfliktusok kialakulásával.

Ha egy járművet pálmaolajból származó „biodízellel” hajtanak, az éghajlati szempontból sokkal rosszabb, mint a sima dízel olaj felhasználása a közvetett földhasználat változás által okozott hatások miatt.

A fejlődő országok civil szervezetei aggodalommal figyelik az EU bioüzemanyag politikájának alakulását. A pálmaolaj ilyen mértékű európai felhasználása fokozza az erdőirtást, a földzsákmánylást (land grab) és a konfliktusokat Indonéziában. A bioüzemanyagok felhasználásának egy felső határt kell szabni és csökkenteni kell azt, különben Európa csak fokozza az olajpálma térnyerése miatt az indonéz lakosságot sújtó problémákat – tette hozzá Nur Hidayati, a Föld Barátai Indonézia kampányfelelőse.

Amennyiben európai parlamenti képviselők nem korlátozzák a bioüzemanyagok iránti igényt, az EU pálmaolajtól való függése tovább fog nőni a 2020-as célkitűzéseknek való megfelelési kényszer következtében. A tanulmány szerint az európai terményekből történő biodízel előállítás tetőzik/stagnál, miközben a pálmaolajból való biodízel előállítás további 40%-os növekedése várható.