Szó szerint leégett a Tesla

Sokan egyből a lítium-ion akkumulátorokra gyanakodtak, amit potenciális veszélyforrásnak tartanak a sofőrök számára. A hírre a Tesla árfolyam meredek zuhanásba kezdett, amire még az is rátett egy lapáttal, hogy a Robert W. Baird & Co elemzője szerint irreálisan magas szinteken jár jelenleg az árfolyam, írja az investor.hu.

Forró pillanatok Seattle-ben

Megdöbbentő látványnak lehettek szemtanúi azok a Seattle-i lakosok, akik kedd reggel a város déli részén jártak. A szokásos kedd reggeli napot ugyanis a Tesla S modellje dobta fel, ám ezúttal nem a jó értelemben. Az elektromos autó ugyanis hatalmas lángra kapott, miután sofőrje kisebb balesetet hajtott végre.

Ahogy a vezető elmondta, először egy kisebb fémtárgynak hajtott neki, melyet az autó biztonsági rendszere is azonnal érzékelt, így az autó kérte a járművezetőt, hogy húzódjon le az útról. A sofőr eleget is tett az „autó kérésének”, ám miután kiszállt, nem sokkal később füst szagot érzett, és alig pár pillanatot kellett várnia, mire szeretett autóját elborították a lángok.

Az akkumulátor és a titokzatos fémtárgy

Ahogyan a helyszínre kiérkező rendőrök elmondták, a nagy tűz miatt egyelőre meglehetősen nehéz megállapítani, hogy a tűzeset mennyiben tulajdonítható a Tesla lítium-ion akkumulátorának. Ennek esélyét azonban nem lehet kizárni, már csak azért sem, mert iparági elemzők már többször is figyelmeztettek korábban, hogy az új technológia az akkumulátoroknál jelentősen növeli a hasonló esetek kockázatát.

Ezzel együtt persze könnyen lehet, hogy a tűz nem az akkumulátor meghibásodása miatt következett be, hanem pusztán a „titokzatos fémtárgy” okozott olyan jellegű sérüléseket az autó elején, ami előidézte a lángokat. Mivel elsősorban részvényelemezéssel foglalkozunk, ezért nem tisztünk állást foglalni a hasonló típusú műszaki kérdésekben, ám attól függetlenül, hogy ténylegesen akkumulátor problémáról van-e szó, vagy sem, az elmondható, hogy a hasonló jellegű tűzesetek eléggé károsak egy-egy gyártó számára. Rövid távon ugyanis a keresletnek mindenképpen árthatnak a tűzesetek, hiszen vélhetően senki sem vágyik olyan járműre, amelyik bármelyik pillanatban lángoló fenevaddá változhat, kivéve persze, ha valaki az extrém helyzetek szerelmese.

Ha pedig nem lenne elég Elon Musk, a vezérigazgató számára, hogy saját fejlesztésű autóját lángolni lássa, akkor még a Robert W. Baird & Co elemzője is gondoskodott arról, hogy ne a kedd legyen Musk legjobb napja a héten. Ben Kallo, az elemző ugyanis már csak semleges ajánlást adott a Tesla részvényére, holott korábban felülteljesítést várt a papírtól.

Ahogyan Kallo elmondta, idén közel 400 százalékot emelkedett az árfolyam, és valóban, a Tesla talán az év legnagyobb részvénypiaci sztorijának számít. Ezzel együtt több elemző is jogosan aggódik a túlértékeltség miatt, és sokan már az esetleges korrekciót várják. Valamelyest szemlélteti ezt az is, hogy a General Motors 49 milliárd dolláros tőzsdei értéke mellett a Tesla már 23 milliárd dollárt ért el, jócskán lekörözve több európai nagy autógyártót is.

A Tesla sikerességének hírén túl egyre több helyre jutnak el az S modellek is, a héten például a cink.hu számolt be arról, hogy már az első magyar tulajdonos is megvan. Az Investor.hu szerkesztőségének egyik tagja pedig nemrégiben járt egy amerikai Tesla szalonban, ahol testközelből megtapasztalhatta az S modellek által nyújtott élményt.

Július közepe óta a legrosszabb nap

Tegnap azonban pocsék napja volt a Teslának a részvénypiacon, a befektetők ugyanis gyorsan a helyükre tették a tűzesettel, valamint a kedvezőtlen elemzői véleménnyel kapcsolatos híreket. A Tesla tegnap 9 százalékos esést is mutatott, bár valamelyest mentségére szolgáljon a cégnek, hogy nap végére 180 dollár felett zárt, így csak 6,2 százalékos lett a mínusz. Az pedig különösen jól mutatja a Teslával kapcsolatos általános befektetői attitűdöt, hogy a hónapok óta mutatott leggyengébb napi teljesítmény után is csak a múlt hét keddi értékre tért vissza az árfolyam.