Ingyenes vagy kötelező legyen a 4-es metró használata?

Mindez annak ellenére van így, hogy irányonként kettő is működik folyamatosan az Újpalotát Budaörs határával összekötő metróvonalon. – Ez sajnos egyelőre csak fikció, de valahogy így képzeljük Budapest jövőjét. Három hónappal a 4-es metró átadása után annak fejlesztési lehetőségeit vizsgáltuk.

Rengeteget foglalkoztunk az átadás körül az elmúlt évtizedek legnagyobb fővárosi beruházásával, most pedig úgy éreztük, itt az ideje megnézni, hogyan tovább. Március végén átadták a 4-es metrót, ami nem csak azért jelentett hatalmas megnyugvást a városnak, mert lezárult egy minden szempontból megosztó és csillagászati összegeket felemésztő projekt, hanem azért is, mert a város számos közteret visszakapott, ráadásul megújult állapotban.

A 4-es metró újdonságfaktora azonban gyorsan elmúlt a megnyitást követő hetekben és mára beállt a napi 100 ezer fős utasforgalom, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy szinte lehetetlen úgy utazni az új vonalon, hogy ne jusson mindenkinek szabad ülőhely. Ez egyébként még a vonalak hosszát figyelembe véve is jóval kevesebb a másik két nehézmetró forgalmánál, ami pedig ennél is aggasztóbb, hogy ha nem sikerül hozni az ígért kihasználtságot (napi 474 ezer utas), bukhatjuk a már elköltött 181 milliárd forintnyi vissza nem térítendő uniós támogatást. A Népszabadság keddi információi szerint az Európai Bizottság várhatóan 2017-ben vizsgálja meg, teljesítette-e Magyarország a 4-es metró építésére kapott uniós támogatás fejében tett vállalásait.

A kérdés így az, hogy mit tehetünk még annak érdekében, hogy nagyobb utastömeget vonzzon a metró és beváltsa a hozzá fűzött reményeket. Megpróbáltuk felsorolni a lehetséges megoldásokat, azt azonban előre le kell, hogy szögezzük, hogy “jó” megoldás nincs. A 4-es metró utasforgalmát szinte kizárólag csak költséges és fájdalmas vagy a gyakorlatban elképzelhetetlen és inkább komikus módszerekkel lehet tartósan növelni.

Legyen ingyenes a metrózás!

A megnyitás hétvégéjén nem csak az újdonság varázsa miatt volt tömött a 4-es metró, hanem azért is, mert ingyenes volt a használata. Ezzel az elgondolással megfontolandó a vonalon történő utazás ingyenessé tétele vagy valamilyen speciális jegyárcsökkentés. Ez a bérletesekkel szemben igazságtalan, az utasforgalom növelése érdekében azonban hatásos döntés lehet. Kérdéses persze, hogy a bevételkiesés mekkora veszteséget okozna, bár valószínűleg kisebbet, mint az uniós támogatás elvesztése.

Lehessen parkolni a metrónál!

Szintén utasforgalmat növelő hatása lehet a vonal mentén kialakított – a bérletesek által ingyenesen használható – P+R parkolóknak. A metró tíz állomásából egyedül a Rákóczi téri rendelkezik jelenleg ilyen létesítménnyel. A belvárosban nehéz lenne több ilyen parkolót kialakítani, a kelenföldi végállomás elhelyezkedéséből adódóan azonban alkalmas lenne arra, hogy a metró az M1/M7-es autópályák bevezető szakaszán érkező forgalom jelentős részét levezesse.

A teljes cikk itt olvasható.